سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف یک ابرزمین در کهکشان راهشیری

?

دانشمندان به تازگی موفق به کشف یک ابرزمین سنگی با دمای بالا شده‌اند که در حال چرخش در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری است.

سیاره ابرزمین?

پژوهش اخیر توسط پژوهشگران دانشگاه «کالیفرنیا، ریورساید» رهبری شده و در آن اخترشناسان رصدخانه «کک» هم نقش داشته‌اند. این سیاره ابرزمین یا سیاره فراخورشیدی کشف شده در کهکشان راه‌شیری، 50 درصد از زمین بزرگتر است و 3 برابر سیاره ما جرم دارد. نتیجه کار پژوهشگران در ژورنال «The Astronomical Journal» منتشر شده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید می‌خوانید.

کشف سیاره ابرزمین?

یکی از پژوهشگران مقاله اخیر و اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید به نام «استفان کین» درباره این سیستم سیاره‌ای که «TOI-561b» نام دارد، گفته: «این سیاره ابرزمین در مدت 12 ساعت دور ستاره خود می‌چرخد. هر روزی که در زمین سپری می‌کنیم، این سیاره دو بار اطراف ستاره خود می‌چرخد.» تحقیقات بیشتر، دانستنی ما را درباره این سیاره فراخورشیدی بیشتر خواهد کرد.

نزدیکی بیش از اندازه به ستاره باعث دمای بسیار بالای این سیاره شده، به گونه‌ای که دمای آن به بیش از ‍1700 درجه سلسیوس می‌رسد. در حالی که جرم این سیاره سه برابر زمین است، اما تراکم آن تفاوتی با سیاره ما ندارد. کین گفته: «این یک موضوع تعجب‌برانگیز است چرا که شما انتظار دارید تراکم آن بالاتر باشد، اما با این تصور که با یک سیاره قدیمی روبه‌رو هستیم، مطابقت دارد.»

طبق گفته پژوهشگران، سیاره ابرزمین TOI-561b احتمالا نزدیک به 10 میلیارد سال پیش شکل گرفته، چرا که هرچه یک سیاره پیرتر شود، از حالت عادی تراکم کمتری دارد چرا که برخی از عناصر سنگین در هنگام شکل‌گیری دیگر وجود ندارند.

ستاره‌ای که این سیاره سنگی دور آن می‌چرخد، بخشی از گروه ستاره‌های نادر به نام «دیسک ضخیم کهکشانی» است. این ستاره‌ها از نظر شیمیایی متفاوت هستند و عناصر سنگین کمتری مانند منیزیم و آهن که معمولا با شکل‌گیری سیاره‌ها در ارتباط هستند، در آن‌ها به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد سیاره‌های سنگی زیادی در کهکشان راه شیری وجود دارند، سیاره‌هایی که شبیه به زمین هستند و شاید روزی در آن‌ها زندگی در جریان بوده است.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «کهکشانی در حال مرگ!» را بخوانید.

همچنین بخوانید:

زمین به‌تازگی سریع‌تر به دور خودش می‌چرخد

آماری جالب از تعداد سیاهچاله‌ها

رودخانه های مریخ چگونه بوده‌اند؟

کهکشان سیگار کجاست؟

کهکشانی در حال مرگ!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید

?