سفارش تبلیغ
صبا ویژن

7 راه موثر در جلوگیری از سردرد

برای جلوگیری از سردرد راه‌کارهایی وجود دارد که می‌توانند قبل از ابتلا به سردرد موثر واقع شوند.

 

مصرف یک مُسکن ممکن است همین الان سردرد تان را کاهش دهد. ولی اگر مرتباً دچار میگرن و سردرد هستید، حتماً نیاز به یک درمان بلندمدت دارید. دکتر الکساندر مَسکاپ، مدیر مرکز سردرد نیویورک در منهتن، معتقد است: راهکار های موثر در جلوگیری از سردرد وجود دارد که می توان بر سردرد های طاقت فرسا غلبه کرد.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ به گفته‌ی او، این راه‌ها با رایج‌ترین محرک‌های سردرد مبارزه و از همان آغاز از بروز دردها جلوگیری می‌کنند.

1. فعالیت بدنی زیادی داشته باشید و عرق بریزید

به گفته‌ی دکتر مسکاپ تمرینات منظم قلبی-عروقی (تمرینات هوازی) میگرن‌ها و سردردهای مزمن را در نیمی از بیماران آرام می‌کند.

وقتی ورزش می‌کنید، بدن اندروفین تولید می‌کند که باعث مسدود شدن گیرنده‌های درد می‌شود. فعالیت بدنی استرس را نیز کاهش می‌دهد؛ استرس عامل رایج سردرد است.

به گفته‌ی دکتر مسکاپ، سه بار در هفته به مدت نیم ساعت، تمرینات قلبی-عروقیِ آرامی، مثل آهسته دویدن یا دوچرخه‌سواری انجام دهید. برای آن‌که سردردتان زیاد نشود، خیلی به خودتان فشار نیاورید. ضربان قلب‌تان را زیر 150 بار در دقیقه نگه دارید، یا اگر وسیله‌ای برای اندازه‌گیری میزان ضربان قلب‌تان ندارید، حتما سعی کنید فقط از راه بینی نفس بکشید.

با این کار سردردتان در دو هفته‌ کاهش می‌یابد.

2. سبزیجات و آجیل بخورید

دکتر مسکاپ معتقد است کمبود منیزیم باعث تحریک میگرن می‌شود.

برای این‌که به صورت طبیعی مصرف منیزیم را بالا ببرید، باید اسفناج، برگ چغندر، بادام، بادام هندی و جوز برزیلی بخورید. هر کدام از این‌ها در هر وعده بیش از 70 میلی‌گرم مواد معدنی به بدن می رسانند.

3. برای جلوگیری از سردرد قهوه را ترک کنید

مصرف‌ قهوه را به یک فنجان 28 گرمی در روز کاهش دهید، در این صورت وقتی به قهوه دسترسی ندارید، کاهش درد را احساس خواهید کرد.

به گفته‌ی دکتر مسکاپ، قهوه را کم‌کم و به آرامی ترک کنید تا سردردتان را به حداقل برسانید. هفته‌ای یک فنجان را از مصرف قهوه‌تان کاهش دهید تا به میزان روزی یک فنجان 28 گرمی برسید.

4. برای جلوگیری از سردرد بیش‌تر بخوابید

کم‌خوابی حتی به میزان اندک هم می‌تواند روزی بعد به میگرن منجر شود. کمبود خواب باعث می‌شود حساسیت مغزتان به محرک‌های میگرنی نظیر نور زیاد و صداهای بلند بیش‌تر شود.

سعی کنید حداقل هفت ساعت خواب شبانه داشته باشید و حتی آخر هفته‌ها هم به برنامه‌ی زمان‌بندی ثابت خواب‌تان پایبند بمانید.

5. برای چند دقیقه مطلقا هیچ‌ کاری نکنید

مراقبه به سردردها و میگرن‌های بسیاری از بیماران دکتر مسکاپ پایان داده است. این روش از این جهت تاثیرگذار است که به یکی از رایج‌ترین محرک‌های سردرد حمله می‌کند: استرس.

با 10 دقیقه مراقبه‌ی روزانه شروع کنید و آن را به روزی 30 دقیقه برسانید.

6. عضلات گردن‌ را قوی کنید

شاید تمرینات گردن کمی غیر معمول به نظر برسد، ولی این راه‌کار از لحاظ علمی ثابت شده است .

به گفته‌ی دکتر مسکاپ، فشاری که به گردن می‌آید – به دلیل قوز کردن پشت صفحه نمایش کامپیوتریا قرار دادن گوشی‌ بین سر و شانه‌ – می‌تواند به اعصاب گردن که به سر متصل هستند فشار بیاورند، و باعث تحریک میگرن شوند.

اگر فشار به گردن عامل میگرن‌ باشد، پیش از آغاز یا در هنگام دردهای میگرنی، احساس گردن درد می‌کنید.

تقویت عضلات گردن‌ از گرفتگی آنها جلوگیری می‌کند و در آینده نیز از عارضه میگرن پیشگیری می‌کند.

7. برای جلوگیری از سردرد بیش‌تر آب بخورید

کم آبی بدن یکی از عوامل رایج سردرد است. کم آبی ممکن است باعث غلیظ شدن خون‌ و پایین آمدن جریان خون در مغزشود.

قانون خاصی وجود ندارد که بگوید روزانه باید چند لیوان آب بنوشید، زیرا میزان آب مصرفیِ مناسب، بستگی به وزن و آب‌و‌هوا و عوامل دیگر دارد.

برای اطمینان از مصرف آب کافی، به رنگ ادرار‌تان توجه کنید. رنگ آن باید همیشه نسبتاً شفاف باشد. به گفته‌ی دکتر مسکاپ، اگر رنگ ادرارتان زرد پررنگ بود، دچار کم آبی شده اید و باید آب بیش‌تری بنوشید.

 همچنین بخوانید :

 چای لیمو بنوش ؛ سالم باش!

کنجد نبین چه ریزه!

تاثیر کربوهیدرات ها در بدن انسان