سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کهکشان سیگار کجاست؟

?

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری از یک کهکشان زیبای ستاره فشان به نام "مسیه 82"(Messier 82) منتشر کرد.

کهکشان سیگار?

مسیه 82 (یا ان‌جی‌سی 3034 یا کهکشان سیگار) یک کهکشان ستاره فشان است که در فاصله 12 میلیون سال نوری و در صورت فلکی خرس بزرگ قرار دارد. میدان‌های مغناطیسی کهکشان مسیه 82 یا کهکشان سیگار به صورت خطوطی نشان داده شده که از ترکیب داده‌های نور مرئی و فروسرخ ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آمده است. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی دلتا تصویری از این کهکشان را می‌بینید.

کهکشان سیگار در دب اکیر?

از مطالب دانستنی روز نجوم باید به تصاویر و داده‌های تلسکوپ‌های فضایی و زمینی از سوژه‌های کیهانی اشاره کرد. تصویر کهکشان سیگار که در صورت فلکی خرس بزرگ یا دب اکبر واقع شده، یکی از آن تصاویر بسیار دیدنی است. بادهای ستاره‌ای که از ستاره‌های جدید داغ منتشر می‌شوند یک ابر باد کهکشانی را تشکیل می‌دهند که انبوهی از گاز داغ (رنگ قرمز) و هاله‌ای عظیم از گرد و غبار دودی (رنگ زرد / نارنجی) عمود بر کهکشان باریک (رنگ سفید) را منفجر می‌کند. در این تحقیقات از داده‌های میدان مغناطیسی رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) مشهور به SOFIA و ابزارهای مطالعه فیزیک اطراف خورشید استفاده شده است. به این ترتیب محققان توانستند که قدرت میدان مغناطیسی 20 هزار سال نوری در اطراف کهکشان سیگار را اندازه‌گیری کنند.

به نظر می‌رسد این میدان‌های مغناطیسی مانند باد خورشیدی در خورشید به طور نامحدود در فضای بین کهکشانی امتداد دارند و مطالعه آن‌ها ممکن است به محققان در توضیح چگونگی حرکت گاز و گرد و غبار در فضایی بسیار دور از کهکشان کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «چرا هنگام غروب آسمان قرمز می‌شود؟» را بخوانید.

همچنین بخوانید:

چهار سناریوی پایان جهان

زمین به‌تازگی سریع‌تر به دور خودش می‌چرخد

آماری جالب از تعداد سیاهچاله‌ها

رنگ واقعی خورشید کدام است؟

بزرگترین دره منظومه شمسی

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید

?